...
3. Загальна характеристика та основні положення проекту Закону Законопроектом передбачається внесення змін до Законів України "Про дорожній рух", "Про автомобільний транспорт", "Про міліцію", "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", "Про страхування", а також до Цивільного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення.
А. Змінами до Закону України "Про дорожній рух" пропонується:
1) заміна існуючого архаїчного державного технічного огляду на обов'язковий технічний контроль транспортних засобів, який передбачає спрощену та прозору процедуру його проходження
лише окремими категоріями автомобілів;
2) звільнення від проходження обов'язкового технічного контролю:
- легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім автомобілів таксі та тих, що використовуються у комерційних цілях), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби – незалежно від строку експлуатації;
- легкові автомобілі, що використовуються у комерційних цілях, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них – зі строком експлуатації до двох років.
Отже, громадяни, юридичні особи, які є власниками зазначених транспортних засобів, вже не сплачуватимуть будь-яких коштів, не вистоюватимуть черги заради одержання талона про проходження державного технічного огляду, який за нинішньої системи проходження технічного огляду не є гарантією технічної справності автомобіля.
Слід наголосити, що пропоноване звільнення від проходження обов'язкового технічного контролю жодним чином не стосуватиметься транспортних засобів, що використовуються для автомобільних перевозок людей, вантажів, зокрема небезпечних.
Так, для інших категорій автомобілів передбачається на законодавчому рівні визначити таку періодичність проходження обов'язкового технічного контролю:
- для легкових автомобілів, що використовуються у комерційних цілях, вантажних автомобілів незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепів до них зі строком експлуатації понад два роки – кожні два роки;
- для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонни, причепів до них та автомобілів таксі незалежно від строку експлуатації – щорічно;
- для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації – двічі на рік;
3) просту процедуру одержання права на проведення обов'язкового технічного контролю – будь-якими суб'єктами господарювання, які мають обладнання, що дає змогу перевіряти технічний стан транспортних засобів на відповідність вимогам безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища (суб'єкти обов'язкового технічного контролю).
При цьому для одержання суб'єктами обов'язкового технічного контролю (це будуть суб'єкти підприємницької діяльності) відповідного права необхідно буде лише подати документи, що підтверджуватимуть наявність у них на праві власності або користування обладнання, що дозволяє перевіряти технічний стан транспортних засобів на відповідність вимогам безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища.
У такий спосіб буде ліквідована існуюча система уповноваження суб'єктів господарювання на проведення обов'язкового технічного контролю, яка передбачає складну і непрозору процедуру.
Отже, кожен суб'єкт підприємницької діяльності, який має належне обладнання, після набрання чинності Законом, про проект якого йдеться, зможе одержати право на проведення обов'язкового технічного контролю;
4) законодавче визначення вичерпного переліку елементів автомобіля, які перевірятимуться під час проведення обов'язкового технічного контролю. Це:
- системи гальмового і рульового керування;
- зовнішні світлові прилади;
- пневматичні шини та колеса;
- світлопропускання скла;
- газобалонне обладнання (за наявності);
- інші елементи у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього середовища.
Елементи автомобіля, які жодним чином не пов'язані з безпекою дорожнього руху та охороною навколишнього середовища, під час проведення обов'язкового технічного контролю перевірятися не будуть;
5) покладення на Кабінет Міністрів України визначення порядку проведення обов'язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів;
6) запровадження (замість нині чинного талону про проходження державного технічного огляду) складення суб'єктом проведення обов'язкового технічного контролю на кожний транспортний засіб, що пройшов обов'язковий технічний контроль і визнаний технічно справним, протоколу перевірки його технічного стану, який видаватиметься водієві транспортного засобу.
Для здійснення контролю за проходженням, проведенням обов'язкового технічного контролю законопроектом пропонується запровадити загальнодержавну базу даних про результати обов'язкового технічного контролю транспортних засобів. Передбачається, що ця база формуватиметься на підставі інформації від суб'єктів проведення обов'язкового технічного контролю (про результати перевірки технічного стану транспортних засобів) та від страховиків (про укладення договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів, що підлягають обов'язковому технічному контролю). Формування бази покладається на Державтоінспекції.
Забезпечення суб'єктів проведення обов'язкового технічного контролю бланками названих вище протоколів, а також доступом до зазначеної загальнодержавної бази даних здійснюватиметься на платній основі.
Визначення порядку забезпечення суб'єктів проведення обов'язкового технічного контролю зазначеними бланками, доступом до загальнодержавної бази даних та розміру плати за надання таких послуг пропонується віднести до компетенції Кабінету Міністру України;
7) позбавлення Державтоінспекції невластивих їй функцій і обмеження її повноважень у сфері технічного контролю транспортних засобів лише веденням реєстру суб'єктів проведення обов'язкового технічного контролю та формуванням загальнодержавної бази даних про результати обов'язкового технічного контролю транспортних засобів.
Б. Пропонованими змінами до Цивільного кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Законів України "Про дорожній рух", "Про автомобільний транспорт" пропонується скасувати:
- існуючий на сьогодні обов'язок водія (якщо він не є власником транспортного засобу) мати при собі нотаріально посвідчену довіреність на право керування таким автомобілем;
- вимогу для водіїв автомобілів, що здійснюються транспортні перевозки, щодо обов'язкової наявності дорожнього (маршрутного) листа і документів на вантаж, що перевозиться.
Пропонується застосувати сучасний світовий підхід до вирішення цього питання – для керування автомобілем водієві буде достатньо мати при собі посвідчення водія та реєстраційний документ на автомобіль.
В. Змінами до Закону України "Про страхування" передбачається зобов'язати страховиків укладати договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, що підлягають обов'язковому технічному контролю, лише за умови проходження зазначеними транспортними засобами обов'язкового технічного контролю, якщо вони згідно з протоколом перевірки технічного стану визнані технічно справними. Таким чином, вони стають складовою механізму забезпечення проходження обов'язкового технічного контролю тими автомобілями, для яких це є обов'язковим.
Іншою складовою цього механізму є положення законопроекту, за яким договори обов'язкового страхування можуть укладатимуться на строк, що не перевищує строку чергового проходження транспортним засобом обов'язкового технічного контролю відповідно до вимог Закону України "Про дорожній рух".
Водночас пропонованими змінами до Кодексу про адміністративні правопорушення України встановлюється відповідальність посадових осіб страховиків за укладення договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, що підлягають обов'язковому технічному контролю, та видачу спеціального знака державного зразка без відповідного документа про технічну справність транспортного засобу.
Г. Змінами до Закону України "Про міліцію" встановлюється детальний вичерпний перелік підстав для зупинення працівниками міліції транспортних засобів, що унеможливлює його суб'єктивне трактування.
При цьому передбачається зобов'язання для працівника підрозділу міліції обов'язково повідомити водієві про причину зупинення транспортного засобу, суть вчиненого правопорушення.
Скачать проект Закона