Автор Тема: Північний Кавказ - 2012  (Прочитано 7247 раз)

0 Пользователей и 1 Гость просматривают эту тему.

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« : 21 Января 2013, 17:55:18 »
З часу цієї поїздки пройшло аж півроку, але ніяк не складається сформувати всеохоплюючий текстово-фотографічний звіт, так що вирішив почати викладати хоча б частинами. Здається, наша поїздка є однією з найвіддаленіших індивідуальних "саме-на-Авео-подорожей" форуму 2012 року. Отже, почнемо ...

Так як моя дружина колишня кисловодчанка, регулярні поїздки на Північний Кавказ для нашої родини – «майже щорічний ритуал». 2011-го року в сім’ї з’явилася «авешка», і 2012-й став для нас «історичною віхою» – першою поїздкою за 1500 км «к теще на блины» власним автомобілем.
Маршрут «туди» проходив: Кагарлик – Сміла – Дніпропетровськ – Червоноармійськ – Константинівка – Артемівськ – Дебальцеве – Антрацит – ПП «Довжанський» – Новошахтинск – Ростов-н.-Д. (окружна) – Армавир – Невинномысск – Минеральные Воды (не доїжджаючи) – Кисловодск. Навігаторна відстань становила близько 1470 км. Спочатку маршрут прокладав в iGo, але в решті решт по Україні користувався Navitel-Україна. Поїздку планували з ночівлею в Антрациті, у мотелі «Wellness» (місця наперед не бронювали).
Спочатку в період планування поїздки мав потенційний «подвійний головний біль» – автомобіль за генеральним дорученням та водійське посвідчення 1999 року випуску. Начитавшись «по інтернатах» страхів про таможню і злісних ПІДР-ів, почав було готувати запасні аеродроми у МРЕВ, але тут грянули зміни в «Порядку вивозу ...». Ну, в решті решт, вирішив я на все забити, роздрукував з інету роз’яснення з ДМСУ та «Віденську конвенцію», і витратив гроші лише на грін-кард (282 грн. на місяць).
Можна відразу сказати, що з усього згодилася лише остання – наявність запитували разів три-чотири (один раз навіть спробували читати українською). До «старого» ламінованого посвідчення не було ніяких питань.
За планом, хотів виїхати близько 4-ї ранку 2 червня, але тут нас «накрив» циклон, і страшенна злива, яка тривала майже всю ніч, дала можливість виїхати лише після 5-ї, і то вантажили машину під досить відчутним дощем.
В дорозі я вже почав себе називати «людиною дощу» – дванадцять годин під постійним дощем, який у 50% був сильним і в 20% зливою. Можливо, через це й так довго їхав – крім відсутності досвіду одномоментної поїздки на таку відстань, лякала невідома глибина численних залитих водою ям на рідних дорогах – так що на багатьох відрізках (Черкащина, Луганщина) швидкість була 40-60 км/год. (та й меншою). Така тягнучка вже діставала, тому в можливих місцях, незважаючи на зливи і шар води до 2 см, їхав 140-147 (за спідометром).
Нарешті, при в’їзді в Луганську область, дощ припинився, але на тринадцяту годину кермування вже «вставляв у очі сірники» – конче необхідно було дотягнути до запланованого місця ночівлі – Антрациту. Очуняв уже при в’їзді до міста.
«Wellness» – це фітнес-клуб з мотелем на другому поверсі. В цілому – рекомендую: просторі номери (ночували у номері «східного» стилю),

вважаються двомісними, але вільно можуть проживати четверо (дуже захочеться – і шестеро). Нас було троє і через те, що брали на всіх «мотельну» постіль, це обійшлося в 320 грн. Загалом, краще і дешевше, ніж у «радянському» багатоповерховому готелі неподалік. Автостоянка в закритому дворі (ворота відкриває з пульта черговий), місця достатньо на 6-7 машин як мінімум.
Наступного дня підйом о 4-й, і вирушаємо до кордону, ПП «Довжанський». Практично всю дорого їдемо в тумані, з видимістю часом до 20-ти метрів, з якого раптово виринають силуети місцевих рибалок на скутерах (слава Богу, не «тихо зникаючи під колесами»). На під’їзді до ПП неодноразово зустрічаються «точки» для оформлення грін-кард.
Під’їжджаю, і бачу здоровенний хвіст із фур (першу мить – шок). Але тут же наш прикордонник, виписавши талон, направив у об’їзд «хвоста» зліва, до пункту пропуску легковиків. Легкових машин о цій порі було небагато, рухалися досить швидко, так що мені разів три довелося бігати від стенду до машини «підтягуватися» (через відсутність досвіду заповнення митної декларації на тимчасове вивезення). Так як їхав по генеральній, «наш» митник спочатку хотів порозумувати з приводу того, «чи знаю я, що існує тимчасовий техталон…», але після культурного пояснення про зміни до «Правил вивозу ...» питання відразу відпали. В багаторазово описаній процедурі перетину кордону – без змін. Забитого багажника, звичайно, скрізь дивилися, але поверхово. Так як мої дівчата набрали купу речей, які, для зменшення ваги, склали в добре всім знайомі «картаті базарні сумки», з обох боків кордону виник сумнів – «а чи не веземо товар на продаж?». Так що найбільшу сумку просто частково розстебнув, і показав «носильные вещи». На запитання про спиртне чесно відповідав про 5 літрів домашнього вина (щоб уже не здаватися типу «совсем я ни при чем»). На російському боці спробували заявити: «А вы знаете, что на одного человека можно три литра?», на що тут же була відповідь – «А у нас трое совершеннолетних». Одним словом, перетин кордонів не становив якихось проблем, за винятком відсутності досвіду в їх перетині. Таким чином, перед 7-ю годиною за рос. часом виїхали вже за останній шлагбаум. «Наші» мобільні (КиївСтар) там ще беруть, сигнал зник майже зразу «за російським  шлагбаумом» (дружина ще встигла перекинутися зі знайомою парою слів).
По РФ їхали, переважно, федеральними автодорогами «Ростов» і «Кавказ». Якість доріг, звичайно ...! Практично скрізь не менше двох смуг в одному напрямку. Там, де їх ще немає, проводилося інтенсивне розширення полотна, будівництво дворівневих розв’язок. Правда, через це було дуже багато ділянок обмеження швидкості до 40-20-10 км/год. Швидкість понад 110 не перевищував, лише при обгонах. Сподобалося, що ліва смуга на трасах вільна скрізь і завжди – обганяти далекобійників одне задоволення. Незважаючи на повну відсутність легкових машин з українськими номерами, не зупиняли жодного разу, хоча проїжджали численні стаціонарні пости ГИБДД (особливо «потужні» на кордонах суб’єктів федерації). Chevrolet Aveo T250 не зустрічав на трасі жодного разу! iGo з проведенням трасами справився, лише часом незрозуміло пояснював, як проїхати перехрестя з кільцевим рухом. Заправлявся дорогою двічі – за Павлоградом і вже в РФ (десь лежать квитанції, не можу знайти).
Добралися в Кисловодськ «до хати» близько 17.30 (місцевого часу) 3 червня.
Ну, звичайно, наші дами цілий місяць запрягали мене з авешкою «по хазяйству» – регулярно на ринок, дітей у басейн, у П’ятигорськ для ремонту холодильника, в Єсентуки оновляти домашній живопис, навіть «тирити» тротуарну плитку.
«У вільний час» машинка, наскільки могла, покатала нас місцевими, і не лише місцевими, «достопримечательностями» (про що далі, поступово, писатиму докладніше).
А це карта південної частини Кавказьких Мінеральних Вод - регіон наших постійних поїздок.
Правда, зображення з "двокілометрівки" не дуже детальне.


Добавлено: 21 Января 2013, 18:25:11
Зранку 6.06.2012р. мало відбутися останнє за нашого життя проходження Венери перед диском Сонця, яке ніяк не можна було пропустити (як не як, ще одне хобі з 7-го класу). Тому вперше машинкою по місту ми виїхали з дружиною (штурманом) саме цього ранку, і поїхали за місто, через поселок Белореченский, ущелиною р. Білої і серпантином на схил г. Малое Седло, до Олімпійського комплексу (центр підготовки спортсменів, збудований до Ігор у Мехіко), на висоту близько 1200 м н. р. м., звідки мав відкриватися нормальний вид на схід Сонця.
Світанок над сусідньою горою Большое Седло (1409 м.)

Але локальна гірська погода спочатку «підсунула свиню» – серед ясного неба з боку Єсентуків потягло чимдалі густішу гряду хмар, яка повністю перекрила північно-східний горизонт.
Так що відзняв лише цю пташку, яка виспівувала біля нас у бур’янах.

Довелося повернутися назад, і через все місто переїхати на Казачью горку (де знаходиться міська лікарня), звідки вже можна було зробити кілька фото на згадку Венери на фоні Сонця. Знімки робив «з рук» (не захотів везти до РФ ще й штатив) через кустарний двошаровий світлофільтр, так що зображення дуже розмиті.

Правда, найцікавіший момент – сходження її з диску, я пропустив через ринкові проблеми (необхідність бути «візником» на ринок).
Цього ж дня пізніше ми їздили у справах до Малого Сідла, так що – моя «Авео» над Белореченским.

« Последнее редактирование: 21 Января 2013, 18:25:11 от Вега »

Оффлайн vollchenok

  • Постоялец
  • Авто: Aveo T255 (хетч)
  • Город: Киев, Каменец-Подольский, Черкассы
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #1 : 21 Января 2013, 18:39:48 »
Вега, молодцы!!! Больше фоток давай bravo
Думать - самая трудная работа; вот, вероятно, почему этим занимаются столь не многие... (с) Генри Форд

Оффлайн Andrew

  • Старожил
  • Україна-Русь
  • Авто: другое
  • Город: БОМЖ
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #2 : 21 Января 2013, 18:57:28 »
 bravo ,чекаємо на продовження! beer2
Робиш - не бійся, боїшся - не роби, а зробив - не шкодуй!

Оффлайн Sahab

  • Постоялец
  • мастер-ломастер
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
  • Город: Кобеляки
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #3 : 21 Января 2013, 20:04:57 »
Больше фоток давай
+ 1, только выложите на чем-то более безопасном типа fastpic.ru , потому как антивирус постоянно орет на радикал.

Вега, у авто передние стекла нетонированы ?

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #4 : 21 Января 2013, 20:32:33 »
Все тонування заводське (здається, 15%? + темніша смуга вгорі). Дивно, мій Каспер-2010 (з постійним оновленням)  на радикал мовчить, і на "релікфіндері" скарг поки не було ... У фастпіку не працював, зараз спробую викласти в ньому чергову серію.

Оффлайн Sahab

  • Постоялец
  • мастер-ломастер
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
  • Город: Кобеляки
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #5 : 21 Января 2013, 20:54:49 »
Все тонування заводське (здається, 15%? + темніша смуга вгорі).
Теперь ясно почему не останавливали.
По РФ я смотрю вы значительно быстрее проскочили, чем по Украине. Кстати от вашего места пребывания совсем недалеко до Грузии было, все мечтаю поехать туда на авто.

Дивно, мій Каспер-2010 (з постійним оновленням)  на радикал мовчить, і на "релікфіндері" скарг поки не було ...
Я Авастом пользуюсь, при открытии радикальных фоток на весь экран он орал что умалишенный.


Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #6 : 21 Января 2013, 21:05:40 »
Так як розділ у нас «Авео-подорожі», то давайте спочатку спробую давати звіти про ті місця, в досягненні яких безпосередню участь брав наш автомобільчик. (Тому що саме місто і його околиці в межах пішохідної досяжності також дуже цікаві та мають «численне JPEG-підтвердження», але через об’єм даних може вже колись … якось … «по многочисленным заявкам …» /жарт/).

Через Кисловодськ протікають п’ять досить значних річок – Аликоновка, Березовая, Кабардинка, Ольховка, Белая – всі притоки Подкумка (що протікає вздовж північної околиці міста). Всі вони утворюють мальовничі ущелини, частково розташовані в межах міста.
Другий наш авео-виїзд відбувся в ущелину річки Ольховки у південній частині міста.
Спочатку ми виїхали за місто і поселок Новокисловодский у бік поселка Нарзанного. Тут, всього приблизно за 4,5 км від центру міста, розташована Лермонтовская скала. Вважається, що саме ця скеля стала прообразом місця дуелі Печоріна і Грушніцкого – героїв повісті М.Ю. Лєрмонтова «Княжна Мери». Лєрмонтовською вона була названа після виходу друком роману «Герой нашого времени». Для того, щоб побачити скелю в усій красі, довелося з’їхати грунтівкою на виступ скельного мису правого берега – якраз навпроти скелі. Видовжений по течії річки, останець підіймається з дна ущелини, має форму корабля і плаский майданчик на вершині. Скеля також є цікавою археологічною пам’яткою: тут виявлені рештки поселень і поховань VIII ст. до н. е. та аланського періоду V-VI ст. н. е.

Поки ми спускалися на нижню терасу мису, поближче до скелі,

місцеві напівдикі корови впритул зацікавилися «Авео», так що дружині, яку залишали сторожем, довелося бути ще й пастухом.

Такий вигляд має ущелина Ольховки в напрямках, відповідно, вище «нашого» мису і нижче за течією річки (до міста).


На зворотньому шляху ще відвідали Лермонтовский водоспад, який розташований буквально за 2,5 км від центру Кисловодська також на Ольховці. Висота його становить близько 3 м, спадає він з доломітних плит русла річки двома рукавами.

Названий він Лермонтовским через те, що, як вважають літературознавці, саме цей водоспад згадує М.Ю. Лєрмонтов у повісті «Княжна Мери» як місце, де Печорін напував свого коня після прогулянки до Кільце-гори.
Цього разу ми відвідали водоспад при помірній кількості води в річці. А після дощів у горах він перетворюється в потужний «брудопад», що мені вдалося зафіксувати в 2009 році.


Добавлено: 21 Января 2013, 21:15:50
Цитата: Вега от 21 Январь 2013, 20:32:33
Все тонування заводське (здається, 15%? + темніша смуга вгорі).
Теперь ясно почему не останавливали.
По РФ я смотрю вы значительно быстрее проскочили, чем по Украине. Кстати от вашего места пребывания совсем недалеко до Грузии было, все мечтаю поехать туда на авто.

Цитата: Вега от 21 Январь 2013, 20:32:33
Дивно, мій Каспер-2010 (з постійним оновленням)  на радикал мовчить, і на "релікфіндері" скарг поки не було ...
Я Авастом пользуюсь, при открытии радикальных фоток на весь экран он орал что умалишенный.

Ще б не проскочити швидше - абсолютно ідеальна погода і майже ідеальні дороги! А до Грузії ми цього разу бували і ще ближче (буде десь наприкінці теми).
Панове-товариство, а може все-таки в "Радикалі"? Щось дуже довго відкриває прев'ю, і "сміття" з'являється ...

« Последнее редактирование: 21 Января 2013, 21:15:50 от Вега »

Оффлайн Sahab

  • Постоялец
  • мастер-ломастер
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
  • Город: Кобеляки
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #7 : 21 Января 2013, 21:42:57 »
Панове-товариство, а може все-таки в "Радикалі"? Щось дуже довго відкриває прев'ю, і "сміття" з'являється ...
Я смотрю что и fastpic тоже гадостью покрылся, давайте тогда радикал по-старинке.

Оффлайн AceUA

  • Член клуба
  • Авто: Aveo T250 (1.6)
  • Город: Коцюбинське, це майже Київ
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #8 : 21 Января 2013, 22:02:15 »
Вега, если хочешь что бы фото долго не пропадали - рекомендую io.ua...давно им пользуюсь...http://aceua.io.ua/album
...на радикале пропадают быстро...каких уже и через месяц нет...
...або псих, або геній...це дві крайності однієї і тієї ж сутності )))

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #9 : 21 Января 2013, 23:11:44 »
Перша з більш-менш далеких прогулянкових поїздок відбулася 14 червня в сусіднє місто Єсентуки – в курортний парк. Єсентуки розташовані (по знаках) за 11 км чудової, але досить звивистої дороги від Кисловодська. Як правило, найбільше цікавих для огляду об’єктів у містах Кавмінвод розташовані в околицях мінеральних джерел та в курортних парках. В Єсентуках лікувальний парк розташований практично в центральній частині міста, його територія має форму неправильного чотирикутника розмірами близько 1000х700м.

Місто Єсентуки – найбільший гастроентерологічний курорт Росії. Для «повноти картини» спробую поєднати коротку історію курорту та його пам’яток з фото.
Перша згадка про єсентуцьку козачу станицю – попередницю міста – належить М.Ю. Лєрмонтову в повісті «Княжна Мери».
Лікувальні властивості Єсентуцьких вод відкрив у 1809 р. московський лікар Федір Гааз.
Основні джерела Єсентуків були вивчені в 1823р. проф. Нелюбіним, який дослідив їх хімічний склад і пронумерував від №1 до №23. Пізніше нумерація зросла до №28. Багато джерел були дуже незначними, тому залишилися без застосування. Деякі з них зникли при подальшій розробці основних джерел. Свої номери зберегли первинні виходи води, що стали популярними. Найвідоміші: №17 і №4 вуглекисло-лужно-солоні та №20 глауберово-вапняковий. До 1885р. користувалися також водою джерела №23, якому в 1872р. дали назву «Гааза-Пономарьова». У 1891р. над ним був встановлений невеликий кам’яний павільйон (як пам’ятник першовідкривачеві вод).
З 1847р. територія мінеральних джерел була вилучена з ведення Козачого Війська і передана Дирекції Вод у П’ятигорську. Перша забудова купалень і галерей була доручена архітектору Уптону (шотландцеві за походженням).
В 1848р. джерело №17 обладнали кам’яною криницею, а при ній, за проектом Уптона, збудували кам’яну галерею для прогулянок – першу капітальну споруду на курорті. Питтєва галерея джерела №17 (Єсентуки-17) розташована зліва від головного входу в Нижній парк. Будівля виконана у стилі еклектики, з переважанням елементів східної архітектури.

Вапняк і пісковик для її будівництва доставляли волами з Аліконовської ущелини (біля Кисловодська), а білий травертин – з кар’єрів гори Машук. На жаль, майже готову галерею пошкодив землетрус 8.09.1852р., тому її відкрили лише в 1856р. Всередині галереї в нішах встановлені скульптури Флори, Фортуни, Амазонки і Венери. Пізніше до галереї з заходу і сходу зробили прибудови, і воду з джерела №17 підвели всередину. Так галерея з прогулянкової стала питтєвою. В її стелі влаштували світловий ліхтар.
До галереї в 1901р. прибудували театр-парк для спектаклів і концертів. Правда, ця споруда закрила фасад галереї, і для огляду ззовні тепер доступні лише її західна і східна прибудови. Первинна споруда театру-парку прослужила 80 років, на її місці тепер нова.

В 1874р. над джерелом №17 збудували ажурний чавунний павільйон, але неправильний каптаж цього джерела французьким інженером-гідротехніком Франсуа (після того, як він втратив багато часу на розробку безперспективного джерела №18) призвела до різкого зниження дебіту води, так що ця споруда використовувалася за призначенням короткий час.

Відновлювати занепалі джерела, і разом з ними весь курорт, довелося інженерові Нєзлобінському. Ще в 1879р. він розробив проект відновлення джерела №17. Але лише в 1888р. йому дали можливість продовжити штольню цього джерела спочатку на 10м (дебіт збільшився в 10 разів), а в 1891р. – до 58м. В забої влаштували водозбірний басейн, з якого вода подавалася в галерею. Штольню закріпили п’ятигорським травертином, стелю бетонували, підлогу вкрили плитками тесаного каменю. В такому вигляді вона збереглася до нашого часу.

Зліва від штольні, на шляху до Верхнього парку, розташована спеціальна камера для знезалізнення мінеральної води, яка використовувалася в ХІХ – на початку ХХ ст.

Поряд з нею – ще одна пам’ятка помилок у розвідці та розробці джерел мінеральної води – недіючий бювет джерела №18, який врізаний у схил, а на верхньому майданчику прикрашений альтанкою «Рококо».

У 1874р. той же гідротехнік Франсуа, без проведення достатніх пошукових робіт, вирішив, що головним (корінним) є джерело №18, та почав його розробку, що призвело до невеликого збільшення дебіту, але швидкого виснаження цього ще з самого початку слабкого джерела. Таким чином, за чотири місяці 1874р., Франсуа «звільнив» російську казну від 40-а тисяч рублів!

В 70-ті роки ХІХ ст. курортний парк був поділений на Верхній і Нижній. Більшість території сучасного Нижнього парку являла собою мінерально-водне болото, боротьба з яким велася в 1851-1872 рр. В наш час почала знову затоплюватися територія навколо джерела Гааза-Пономарьова

на Нижній алеї (перевірено власними ногами). На протязі шістдесятих-вісімдесятих років ХХ ст. площа парку збільшилася до 60-ти гектарів. Нижній парк, з красивими алеями та різноманітними спорудами, дотепер – краще місце для прогулянок.

В 90-ті роки ХІХ ст. виникла потреба в новому приміщенні для ванн. Автори проекту Дмітрієв і Правздік вибрали місце у Верхньому парку, над урвищем Щелочной горки. Закладення будівлі відбулося в серпні 1896р. – в нішу фундаменту заклали золоті і срібні монети, нішу закрили металевою дошкою з датою закладення і списком членів комісії. Будівництво закінчилося через два роки. Ванни будувалися до приїзду царської родини, тому їх назвали Николаевскими (на честь Миколи ІІ), а пізніше – Верхніми, за розташуванням. Прямокутна споруда, розділена по фасаду трьома ризалітами, збудована в стилі неокласицизму з машуцької золотистої цегли з білими елементами декору.

Тут до нашого часу збереглися в чудовому стані і використовуються виготовлені з італійського мармуру ванни спеціально для височайших гостей.

В період з 1908 до 1912 рр. за проектом архітектора Семенова були збудовані чотири літні бювети джерела №4 (Єсентуки-4) в Нижньому парку. До нашого часу збереглися перший, третій і четвертий – всі не діючі.

Трохи углиб парку, за бюветом ІІІ, знаходиться квітковий календар – також візитівка міст Кавмінвод.

На місці другого бювету в 1967р. за проектом архітектора Фуклєва споруджена питтєва галерея джерела №4.

В 1902р. в Нижньому парку, на місці болота, звели фахтверкову будівлю Цандерівського інституту механотерапії, призначену для розміщення в ній апаратів шведського лікаря Цандера (своєрідний тренажерний зал).

Зліва від Інституту механотерапії, вже за територією власне парку, під кутом до Нижньої алеї, розташована будівля Нижніх ванн. «Перший варіант» їх почали будувати в 1901р. за проектом архітектора-інженера Байкова, і закінчили вже у червні 1902р., споруда була одноповерховою фахтверковою. В 1938р. її перебудували – подовжили ліве крило, головний вхід перенесли у центр і прикрасили портиком з високими колонами, надбудували другий поверх. В корпусі були солоно-лужні ванни та інгаляторій. Після «років розрухи» Нижні ванни нині перебувають у занедбаному стані.

В період 1901-1902рр. скульптор Шодкій прикрасив Нижню алею парку скульптурами «Орел» і «Мужичок»,

а Верхній парк – колонадою «Ореанда» (зараз перебуває в досить занедбаному стані).

Біля підніжжя «Ореанди» з боку Нижнього парку розташований найбільший і найцікавіший з кількох «гротів, що плачуть» – спеціально обладнаних «печерок», де можна побачити процес утворення підземних джерел – просочування через камінь джерельної води поверхневого горизонту.

Інші такі гроти розташовані на Нижній алеї з боку північного схилу.

В 1928р. корінний струмінь джерела №17 перевели в галерею. Його наземний бювет у ротонді залишився лише архітектурною прикрасою Верхнього парку. Правда, на даний час зовсім занедбана ротонда щось «прикрашає» дуже сумнівно.

Первинне ж місце виходу корінного струменя джерела №17 було знайдене інженером Ланвагеном. Тепер воно відзначене чавунною колоною з фігуркою голуба.

В 1955р. архітектор Єськов оформив парадні входи до курортного парку та прикрасив центральний вхід цілим каскадом фонтанів.

На площі перед головним входом також розташований фонтан, що змінює висоту струменів.


У північній частині Верхнього парку, на відгородженій території, знаходиться церква Святого Великомученика і Цілителя Пантелеймона. Головне приміщення храму перебувало на стадії оздоблення, діє поки що «теплий храм» у підвалі церкви.


Ще раз ми короткочасно відвідали Єсентуцький лікувальний парк («заскочили» з донькою за водою) 29 червня.

Хух, на сьогодні все! Сил моих больше нет вставляти фотографії. Та й треба підрихтувати тексти до подальших повідомлень. 






Добавлено: 24 Января 2013, 00:32:15
Товариші, хто знає, чому моя нова розповідь "склеюється" з попередньою, і не відправляється через перевищення ліміту 20000 знаків? Ніколи з таким не стикався, що треба зробити7
« Последнее редактирование: 24 Января 2013, 00:32:15 от Вега »

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #10 : 30 Января 2013, 21:00:42 »
Починаючи з 2003-го року ми сім’єю відвідали майже всі більш-менш значні ранньосередньовічні укріплення в околицях Кисловодська. З близьких і безпечних (за етнічною ознакою місцевого населення) залишалося урочище «Клин-Яр» приблизно за 3 км на захід від міста. Тому наявність автомобіля дозволила нарешті зручно до нього добратися. Я запланував на 15 червня кільцевий маршрут Клин-Яр – Кольцо-Гора – Аланская крепость.
   
Урочище Клин-Яр розташоване в долині Подкумка, на його правому березі, за 1,2-1,5 км на захід від поселка Нежинский Предгорного району Ставропольського краю. Дорога до Клин-Яру веде повз колишнє міське озеро (давно висохле, і з роками перетворюється в ліс). Найдетальніші доступні карти показували за містом лише «проселочную» дорогу, але насправді виявилося, що туди веде зовсім пристойна асфальтована.
Урочище являє собою асиметричний підковоподібний скельний амфітеатр, відкритий на схід, діаметром близько 600 м, урвистий у своїй північній частині.

Майже в його центрі знаходиться окрема піщаникова скеля-останець з такою ж назвою – головна мета нашої поїздки. Останець часто називають (в тому числі, на картах Генштабу СРСР) Паровоз (деякі місцеві жителі кажуть «Паровозик»). До скелі під’їжджали з південного сходу – півдня.

Вона дуже видовжена паралельно течії річки, здаля нагадує корабель, а не паровоз – довжина її становить 350 м, а найбільша ширина всього 15 м. З півночі, сходу і півдня вона обмежена вертикальними чи дуже крутими ступінчастими урвищами висотою 4-10 м

та має пласку вершину. А так вона виглядає з відстані близько 2 км з північного сходу, зі схилу Боргустанського хребта.

Такі зручні для оборони скелі майже крізь (як у нашому Криму) ставали місцями для заснування укріплень чи поселень. Не винятком став і Клин-Яр. Укріплення на його вершині було відкрите місцевими краєзнавцями на початку 1920-х рр., неодноразово оглядалося і досліджувалося різними археологами. В 1992 р. укріплення було оглянуте і описане Північнокавказькою експедицією ІА РАН. На майданчику пласкої вершини скельного останця розташовані дві задерновані кам’яні стіни і три вирубані в пісковику цистерни для збору води. Вхід на укріплення знаходився в західній частині скелі. Поверхня останця на час дослідження була порушена численними шурфами і слідами «чорних» розкопок, за якими видно, що культурний шар не перевищує 0,4 м і слабо насичений керамікою та залишками будівель. Кераміка, знайдена на укріпленні, відноситься до аланського часу і датується VI-X ст. н. е., але не виключена вірогідність функціонування укріплення в більш ранню, сарматську епоху (I-III ст. н. е.)
Ми залишили машину (знову під охороною дружини) поблизу підніжжя скелі, біля конеферми,

і підіймалися на вершину з південного боку (в його західній частині є придатні для підйому уступи).

Через те, що вершина скелі недоступна для випасання овець

і коней, тут збереглася дуже розмаїта флора, трави виростають більше метра, і в період цвітіння надзвичайно гарно.

Явні сліди людської діяльності сконцентровані до східної частини скелі.

Хоча я й не обійшов усієї площі її вершини, легко можна було побачити численні круглі отвори, висвердлені в пісковику (нагадують аналогічні на кримських скельних поселеннях, де в них вставлялися різні дерев’яні конструкції) та дві вирубані цистерни.

Друга з них стала одним з найцікавіших вражень від підйому, дуже відрізняючись серед оточуючої рослинності. У воді, що накопичилась у цистерні, виріс великий кущ рогозу.

Рештки стін являють собою задерновані кам’яні вали, густо порослі травами.

А такий вигляд має східний кінець скельного останця.

Можна додати, що урочище Клин-Яр взагалі є скупченням великої кількості історичних пам’яток: три скельні укріплення, три неукріплені поселення, вісім могильників та курганна група (від ІХ ст. до н. е. до VI ст. н. е.)!
Одне з маленьких скельних укріплень (Малый Клин-Яр) розташоване на пласкій вершині ось цього мису.


Південні схили Боргустанського хребта мають численні виступи-миси, розташовані один над одним кількома ярусами. В кінцевій частині нижнього ярусу одного з таких мисів знаходиться дуже відома пам’ятка природи – Кольцо-Гора. Вона являє собою кільце найбільшим діаметром близько 11 м, яке утворилося внаслідок вітрової ерозії – видування часточок пісковику, з якого складається скеля, та вивалювання ослаблених по краях його брил. Порода настільки неміцна, що сиплеться, навіть якщо добре потерти долонею, а все навколо притрушене дрібним піском. Кольцо-Гора з початку ХІХ ст. була одним з найулюбленіших місць заміських прогулянок. Серед панства була поширена мода милуватися сходом або заходом Сонця через отвір кільця. На жаль, ця природна пам’ятка явно руйнується. З 2009 р., коли ми були там востаннє, відбувся ще один обвал верхньої частини кільця, і залишкова перемичка зовсім невелика і покрита тріщинами. Її вистачить на один, максимум два нових обвали. І тоді кільце перетвориться у «Зуб-гору». Хоча, мабуть, місцевій владі можна було б закачати в тріщини якийсь полімер, і зберегти одну з найвідоміших візитівок свого міста. А так лише поставили табличку про заборону підходу через обвал каменів.
В той час, коли ми були біля Кільця цього разу, знімки скелі з західного боку не були вдалими (Сонце світило просто «в лоб»).

А такий вигляд кільце має зі східного боку – від підніжжя кільця та з відстані близько 400 м (з мису Аланская Крепость).


Кольцо-Гора відноситься до лєрмонтовських місць Кисловодська. М.Ю. Лєрмонтов сам неодноразово тут бував і описав Кольцо-Гору в повісті «Княжна Мери»: «Верстах в трех от Кисловодска, в ущелье, где протекает Подкумок, есть скала, называемая Кольцом, это ворота, образованные природой, они поднимаются на высоком холме, и заходящее солнце сквозь них бросает на мир свой последний, пламенный взгляд».
А ще на вершині мису, що закінчується Кільце-Горою, знаходиться чергове маленьке укріплення, яке представлене фундамен¬том прямокутної будівлі, вірогідно башти, розмірами 3,5х4 м, яка орієнтована по лінії схід-захід з відхиленням. Фундамент складений з необроблених брил пісковику, без слідів зв’язуючого розчину, які вкладені прямо на скельну основу. Природне оголення північно-західного рогу будівлі вказує, що кам’яна кладка збереглася на висоту двох рядів. За особливостями фортифікації укріплення може відноситись до раннього середньовіччя (I тис. н. е.). Про наявність цього укріплення я забув, і на вершину мису не лазив.

Нарешті, останнім пунктом кільцевого маршруту 15 червня став мис Аланская Крепость. Це місце є одним з наших найулюбленіших в околицях Кисловодська. Вперше я його «вирахував», а потім всією сім’єю знайшли, в 2003 році. Пізніше ми з донькою вибирали його нижню терасу для спостереження повного сонячного затемнення в 2006 р., та просто як місце прогулянки в 2009-му. З мису відкривається чудова панорама міста, Кисловодської котловини та оточуючих хребтів. Тут завжди дме вітер і дуже добре ростуть трави (що цікаво – переважаючі їх види на мисі кожного разу були іншими). Такий вигляд він має зі сходу, звідки на нього можна піднятися.

Цей мис я спочатку шукав як місцезнаходження ще однієї ранньосередньовічної фортеці. Укріплення Аланская Крепость розташоване на нижньому і верхньому мисах (ярусах) височини, що є південним відрогом Боргустанського хребта. Було виявлене в 1960 році, описане пізніше. Укріплення займає територію 130x70 м на мисі, який з трьох боків обмежений прямовисними урвищами висотою до 20 м. Такий вигляд має нижній мис з вершини верхнього.

В середній частині та ближче до південного кінця нижнього мису простежуються залишки фундаментів двох башт.



До північної частини нижнього прилягає другий мис, який вивищується над першим на 5 м. А ще він має своє «обличчя» (яке ми виявили в 2006р.).


На вершині другого мису простежуються залишки башти замку, що захищала підступи до укріплення з півночі. Прямокутна у плані будівля складається з двох приміщень, має загальні розміри 11х9,8 м при товщині стін 0,4-0,8 м.



Розкопками на укріпленні (нижньому мисі) були виявлені рештки спаленого житла, при дообстеженні якого знайдені пряжки і деталі поясного набору, кам’яне точило, дрібні вироби з кістки, зернотерки і жорна аланського часу (V-VIII ст. н. е.).
Це місце також насичене історичними пам’ятками – крім самого укріплення, тут знайдені два неукріплені поселення IX-ХІІ ст. н. е. (південніше нижче мису по схилу) і V-VIII ст. н. е. (за 200 м на захід), та два катакомбні могильники V-VIII ст. н. е. (на західному і південно-західному схилах) і VI-X ст. н. е. (за 150 м на південь).

Оффлайн AceUA

  • Член клуба
  • Авто: Aveo T250 (1.6)
  • Город: Коцюбинське, це майже Київ
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #11 : 01 Февраля 2013, 23:09:48 »
...занимательно, давай дальше ;)
...або псих, або геній...це дві крайності однієї і тієї ж сутності )))

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #12 : 01 Февраля 2013, 23:17:42 »
Хоча до П’ятигорська і через місто їздили з десяток разів, але щось побачити там мені особисто ніяк не вдавалося (дружина з донькою бували на горі Машук і біля Провалу у попередні роки). Тільки 18 червня, коли повіз дітей на каток у торгівельно-розважальний центр «Галерея»,

вдалося «пробігтися» центральним проспектом Кірова у бік гори Гарячої та оглянути деякі пам’ятки старого центру міста і парку «Цветник».

Так що наводжу дуже коротку ілюстровану інформацію про те, що вдалося побачити за годину.
Попередницею сучасного П’ятигорська була фортеця Азово-Моздоцької лінії Константиногорская, заснована в 1780р. Біля неї спочатку виникла слобода, заселена «солдатами-пенсіонерами». В 1825р. утворилася козача станиця Горячеводская. 14 травня 1830р. поселення отримало статус повітового міста, названого Пятигорск (назву отримав від сусідньої гори Бештау, що означає «п’ять гір»).
Фонтан «Сказка». З 1902р. на цьому місці знаходився фонтан «Великан», який викидав одиничний струмінь води на велику висоту. В 1910р. цей художньо невиразний фонтан замінили на «Казку», яка нагадує грот, чотири входи до якого охороняють бородаті гноми.

Парк «Цветник». Закладений у 1829р. за кресленнями братів Бернардацці на місці болота, яке утворилося з мінеральної води сірководневих джерел. Тут тоді влаштували численні квітники, висадили три алеї з лип, кавказьких каштанів, тополь. Парк «Цветник» з середини ХІХ ст. став центром прогулянок відпочиваючих. Справа від входу до парку також зберігся однойменний виставковий павільйон.

До речі, саме до цього парку Остап Бендер відправив жебрати «бывшего депутата Государственной Думы» Кісу Вороб’янінова.

Через вулицю навпроти парку розташована Ресторация. Будівля була зведена в 1828р. за проектом архітектора Шарлеманя, під керівництвом братів Бернардацці, як готель. Тут зупинялися ті, хто приїжджав на води. В Ресторації проживали Пушкін, Лєрмонтов, Бєлінський, Толстой та ін. Відступаючи з Кавказу в 1943 р., німці підірвали будівлю. Відновлена вона з деякими відхиленнями від попереднього плану, але її візитівка – портик з шістьма колонами – був збережений. В наш час у колишній Ресторації розташований НДІ курортології (нащадок Бальнеологічного інституту, заснованого в 1920р.)

На території парку розташований один з бюветів п’ятигорських мінеральних вод – бювет №2 «Лермонтовский источник».

Приміщення Николаевских ванн (тепер вони мають назву Лермонтовские) – видно їх частину на задньому плані, збудоване в 1826-1831рр. за проектом братів Бернардацці. Це найстаріша з таких споруд у Росії. Зведена вона з каменю, добутого на горі Машук.

Наприкінці ХІХ ст. управління КавМінВод закупило в Нижньому Новгороді два збірних виставкових павільйони з металу і скла. Один з них був зібраний у Желєзноводську (під назвою Пушкинская галерея), другий – у П’ятигорську, в парку «Цветник», і має назву Лермонтовская галерея. Остання була відкрита 15 липня 1901р., в 60-ту річницю загибелі Лєрмонтова. Тут увесь курортний сезон грав духовий оркестр Терського козачого війська, в різний час виступали Шаляпін, Єрмолова, Собінов, Маяковський.
Грот Дианы (назва пізніша). Ця штучна печера споруджена за проектом архітекторів братів Бернардацці в 1829р. на честь першого сходження на Ельбрус експедиції під керівництвом генерала Емануеля. Біля входу до гроту були встановлені дві чавунні дошки з текстами про це російською і арабською мовами та скульптура богині Діани. За свідченнями сучасників, часто відвідував цей грот М.Ю. Лєрмонтов. А за тиждень до своєї загибелі на дуелі він був організатором балу в цьому гроті.
Китайская беседка – видовий майданчик, який влаштований на відрозі гори Машук – так званій горі Горячей (557 м), в південно-східній частині парку «Цветник».
На зворотньому шляху ще побував біля п’ятигорського квіткового календаря.


Добавлено: 01 Февраля 2013, 23:40:00
21 червня вибралися просто на шашлики в ущелину річки Аликоновки (це західна околиця міста). Повз колишнє міське озеро (а тепер майже ліс)

повертаємо вліво, дорогою помірної якості виїжджаємо за межі міста і біля цього каменя

починаємо спускатися дійсно вліво і донизу, в багатьох місцях значно розмитою асфальтованою дорогою углиб ущелини Аликоновки.
Тут розташоване одне з джерел доломітного нарзану, яке знаходиться зліва від дороги в нижній частині ущелини (на правому березі річки). Років 30 тому воно було значно повноводнішим. Не втримався, щоб не зняти машинку «на водопої».

Ущелина відома також руїнами великого укріплення аланського періоду Горное Эхо (відвідали в 2003 р.) та кількома скелями цікавих форм, зокрема «Броненосец» (майже навпроти джерела, на лівому березі)

і широко відомою «Замок коварства и любви» (нижче ущелиною, на правому березі річки).

Правда, саму останню скелю з рівня дороги зараз видно погано, бо знизу сильно заросла деревами, а навколо набудували ряд ресторанів та різних інших об’єктів «курортно-відпочивальної інфраструктури» (біля яких ми теж трошки пофоткалися вже на зворотньому шляху).

Від «Замку» асфальт закінчився, і далі рухалися «одноколійною» кам’яно-грунтівкою вгору по ущелині «до найкращого місця біля річки», де можна заховати машинку в тінь якнайдовше, а далі – «за програмою».

Тим часом, очі моєї авешки дуже сподобалися метелику-кропив’янці. «Навэрно, это бил самэц …»

Такий вигляд має Аликоновка у спокійному стані.

А це просто кілька фото скель в ущелині.

Якщо пішки піднятися вище по ущелині кілометрів вісім (або набагато швидше об’їхати кружною асфальтованою дорогою), можна відвідати іншу популярну пам’ятку природи – Медовые водопады, розташовані на Аликоновке та її правій притоці Эшкаконе (ми бували там неодноразово, востаннє в 2009 р.)



Добавлено: 02 Февраля 2013, 00:02:17
Останні фото з П'ятигорська (див. по тексту):
Лермонтовская галерея.

Грот Дианы.

Китайская беседка.

Квітковий календар.



Добавлено: 03 Февраля 2013, 23:21:49
Спочатку програмою-максимум поїздки 24 червня була спроба об’їхати частину так званого П’ятигір’я, з відвіданням двох монастирів та головної місцевої гори – Бештау (1401м). Тому маршрут пролягав по А-157, в об’їзд Єсентуків, П’ятигорська, Лєрмонтова і далі в Желєзноводськ (звідки була думка об’їхати Бештау наявною на картах «кільцевою дорогою»).
По трасі, особливо наближаючись до Желєзноводська, з різних ракурсів відкриваються палеовулканічні гори регіону – лаколіти чи повноцінні вулкани – яких тут загалом налічується цілих 17.
З видимих у цій місцевості, в напрямку з заходу на схід розташовані
Верблюд (885м)

Бык (817м)

Развалка (926м), позаду неї частково видно західні схили Змейки (994м)

Железная (851м) та Медовая (725м) справа

Головна місцева гора – Бештау (1401м, на задньому плані) з горами-супутниками

в їх числі Кабанка (766м)

та Острая (871м)

Желєзноводськ – найменший з міст-курортів Кавмінвод. Розташований у широкій лощині між горами Железная і Бештау. Поселення виникло після 1810 року, з відкриттям Гаазом джерела мінеральної води (яке тепер називається Лермонтовский источник). В 1917р. поселення отримало права міста. Курорт відомий не лише своїми водами, а й величезним парком (створеним у 1831р. на базі єдиного на КМВ природного лісу), який оточує сусідні гори Железная і Развалка.
Численні природні і рукотворні «цікавинки» цих гір і парку ми відвідували ще у 2009 році, тому цього разу заїзд до міста був пов’язаний з потребою подальшого орієнтування на місцевості, а пізніше, по ходу – з відвіданням частини міста, де раніше не бували.
Об’їхати гору Бештау, в решті решт, не вдалося – пожалів машину, бо з боку Желєзноводська до «кільцевої» вела через ліс круто вгору «одноколійна» дорога, вкрита дуже крупним щебенем (фактично, камінням) – тому від Бештаугірського лісництва розвернувся назад до міста. Взагалі, дороги на Бештау спочатку були військово-промислового призначення – гора всередині «порожня», являючи собою п’ятирівневу систему шахт і штолень, де видобувалася уранова руда. Її потім звозили вниз на збагачувальні заводи: біля двох з них ми побували – один (в Желєзноводську) в руїнах, другий (з боку селища Лєрмонтова) досі охороняється.
Таким чином, у курортній зоні Желєзноводська ми цього разу вдруге з 2009 року побували лише біля «ванн Островского» (зупинялися біля міського суду, і я з дороги зробив три фото).

Їх будівля споруджена в 1891-1893рр. за проектом архітектора графа Сюзора (до речі, головного архітектора С.-Петербурга наприкінці ХІХ ст.) і названа на честь міністра державного майна Островського, який у 1887р. був ініціатором її зведення. Проект витриманий у «східному» стилі. Будівництво доручили інженерові Конраді. Відкриття ванн відбулося 20 травня 1894р. У ванни подавалася гаряча і холодна мінеральна вода джерел №1 і №2 та підігріті лікувальні грязі. Вже в 1960-х роках ванни Островського повністю відвели під грязелікування. Але з будівництвом у 1971р. нової грязелікарні ці ванни перестали використовуватися, і багато років залишаються (потроху руйнуючись) просто однією з архітектурних пам’яток міста.

Панове, надішліть хоч смайл! У мене 500 Internal Server Error!!! Це лише третя частина даної поїздки!
« Последнее редактирование: 03 Февраля 2013, 23:21:50 от Вега »

Оффлайн Paolo

  • Постоялец
  • Авто: другое
  • Город: Запорожье
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #13 : 04 Февраля 2013, 14:22:51 »
Разбавлю!
Спасибо, когда-то давно (ещё при союзе) бывал в этих местах, приятно вспомнить и обновить в памяти.  beer2

Оффлайн Vlad1978

  • Старожил
  • Жизнь прекрасна - спешите жЫть!!!
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #14 : 04 Февраля 2013, 14:34:16 »
Вега,  супер, молодчаги  beer2 bravo

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #15 : 04 Февраля 2013, 15:12:48 »
Дякую за "разбавилки" beer2, думаю, будуть потрібні ще кілька разів.   Продовжую:

Від руїн «уранового заводу» і «ванн Островского» ми ще повернулися у західну, «некурортну» частину міста, відвідавши питтєвий бювет «Западный» (№64).

Головний вхід до нього був прикрашений каскадом водоспадів і фонтанів, квітниками, але на даний час все перебуває в занедбаному стані

(крім самого бювету, який успішно «відпускає воду»).

Прямо на околиці Желєзноводська вражаючим «зубом» здіймається до 725 м гора Медовая.

Насправді, це лише незначний залишок гори. Її почали використовувати для видобування будівельного каменю ще у ХІХ ст. і майже повністю розібрали в 1960-1970-х роках.

Подальший шлях пролягав задвірками П’ятигорська, де я намагався знайти дорогу до Второ-Афонского чоловічого монастиря на західному схилі Бештау (це її вершина).

В решті решт, махнувши на нього рукою (бо різні місцеві жителі, на мою думку «не местного», незрозуміло і по різному пояснювали дорогу), подерся круто вгору кам’янистою грунтівкою, повз іще один збагачувальний завод, вздовж підніжжя гори Лохматой (1078 м)

на північно-західний схил ще однієї з п’яти вершин Бештау, гори Малый Бештау (1253 м),

поближче до Орлиних скель – однієї з пам’яток природи. На жаль, цієї дороги не фотографував (був дуже зайнятий кермуванням) – ото була б ілюстрація до «Проходимости авеушки родимой»! Одне слово – 1,5 АКПП рулит! Так вибралися на висоту близько 900 м – майже вище усіх гір-супутників Бештау. Зі схилу відкривається чудовий вид у південному, західному і північному напрямках.

Звідси видно гори
Шелудивая (874 м),              Верблюд,                          Острая (з-за неї вершина Быка)

Наприкінці вже була асфальтована дорога для «культурних відпочивальників», яка веде іншим схилом гори до відпочинкового комплексу «Орлиные скалы».

Звідси до самих скель було б ще дертися пішки через ліс трохи не кілометр, тому знімав здаля.



Добавлено: 04 Февраля 2013, 16:52:24
На зворотньому шляху ще відвідали досить новий «Женский монастырь во имя великомученика Георгия Победоносца» – простіше Свято-Георгиевский Ессентукский жіночий монастир (П’ятигорська єпархія), що розташований на широкому пагорбі, справа від дороги Єсентуки – Кисловодськ (на федеральній автодорозі Мінеральні Води – Кисловодськ, 35-й км). Створення жіночої обителі почалося з 2003 року. 11 квітня 2006 року – день офіційного рішення  Священного Синоду про відкриття монастира. На даний час у ньому є храм, каплиця, великий чотириповерховий житловий корпус (перший поверх – підсобні приміщення; другий – келії, трапезні; третій – дитячі спальні, класи, домова церква; четвертий – у майбутньому зимовий сад, обсерваторія) 
Монастирський храм теж має назву Свято-Георгиевский. Храм збудований у візантійському стилі. Починав зводитися з 1998 року місцевими жителями за обітницею, монастирським став потім. Ззовні облицьований білим мармуром (з кар’єру Коелга Челябінської обл.!), підлога викладена гранітом.
Фото монастира без коментарів – все нове і гарне.

А ще тут є «святе джерело».

На схилі цього ж пагорба будує свій православний храм, у візантійському стилі, грецька община Єсентуків.

З пагорба видно частину долини між Кисловодськом і Єсентуками,

а також стан місцевих доріг федерального значення.


З "місцевими" поїздками все! На черзі остання, найдальша і (можливо) найцікавіша. "ТРЕБУЮ ВСТАВОК!!!"


Добавлено: 05 Февраля 2013, 18:59:43
Найвіддаленішою і найцікавішою з авео-подорожей, в передостанній день перебування в Кисловодську, стала поїдка 30 червня в гірську частину Кабардино-Балкарії – селище Верхня Балкарія, яке розташоване на межі закритої для «неорганізованих відвідувачів» прикордонної зони з Грузією – на відстань близько 210 км від «бази». Поїздку сюди я планував ще з дому. Справа в тому, що в цьому селищі зберігся один з найбільших комплексів середньовічних оборонних споруд Балкарії – башти та наскельні фортеці. Крім цього, Черецька ущелина, якою йде дорога у В. Балкарію, є однієї з найбільших і найкрасивіших ущелин Північного Кавказу, а також дорогою туди розташовані ще два туристично значних об’єкти КБР – Нижнє Блакитне озеро і Аушигерське термальне джерело.
Ще вдома, знаючи про близькість прикордонної зони, що починається відразу за Верхньою Балкарією, вияснив навіть, де знаходиться Нальчикский погранотряд (думав, у найгіршому випадку, звертатися за пропуском), але на місці «понадеялся на русский (северо-кавказский) авось» що до нас ніхто не причепиться, і поїхав просто так, що цілком вдалося.
Взагалі-то, цю поїздку хотів здійснити раніше, але не додавала оптимізму «стабільно нестабільна» ситуація на Північному Кавказі. Не проходило трьох-чотирьох днів, щоб не надходили повідомлення про напади на блок-пости (двічі з жертвами), «контртерористичні операції», виявлення «підривників» чи замахи на посадовців. Так, коли збиралися на першому тижні перебування, була перекрита околиця Баксану (де маємо їхати), потім всього за 10 км від Кисловодська дві доби вбивали «офіційного терориста» і т. д., і т. п. Нарешті, все це набридло, чи звикли (?), і вирішив їхати навмання, бо відкладати не було куди. Хоча, ми досі так нікому і не сказали, що їздили аж у Верхню Балкарію, а не лише на Блакитні озера …
Наш маршрут, загалом, проходив: м. Кисловодськ – м. Єсентуки (околиця) – м. П’ятигорськ (околиця) – м. Баксан (окружна) – м. Чегем – м. Нальчик – с. Урвань – с. Аушигер – с. Кашхатау – с. Бабугент – с. В. Балкарія. Рухалися за iGo «Україна-Росія»

(Маршрут схематично)


Добавлено: 05 Февраля 2013, 19:08:05
На кордоні Ставропольського краю з Кабардино-Балкарією зупинялися на хвильку біля чималенького озера Тамбукан, розмірами близько 2,2х1,2 км.

Вода в ньому гірко-солона, а найбільшу цінність являють собою лікувальні грязі сульфідного складу, які використовувалися на курортах КМВ з кінця ХІХ ст. Після занепаду 1990-х вони знову почали використовуватися, зокрема як складова лікувальної косметики під торгівельною маркою «Тамбуель».
Подальший відрізок шляху повз Чегем і через Нальчик не становив ніяких складнощів. А далі – що можу сказати – вчасно оновлюйте програми в навігаторі! В моєму iGo «Україна-Росія» виявився повністю відсутнім відрізок нової траси Нальчик – Владикавказ («за» Нальчиком), і я, нічого не підозрюючи, вперся в її суцільний відбійник (а розв’язка ще не збудована!). Більше того, цей відрізок виявився відсутнім і на паперовій карті КБР випуску 2011 року. Лише місцеві жителі показали паралельну дорогу, якою через кілька км можна виїхати на головну трасу. Крім цих 15-20 хвилин, шлях «туди» не становив яких-небудь проблем, дорога скрізь хороша (ну, подекуди не без ям, але несмертельних).
Приємно здивувало відношення місцевих. Не можу сказати, з чим це було пов’язане в нашому випадку, але неодноразово чув, що до громадян України (на відміну від росіян) на Північному Кавказі ставляться досить непогано.
За Нальчиком, де дорога на кільці розходиться – у Північну Осетію та на південь КБР, стаціонарний блок-пост: залізобетонна вогнева точка, БТР, купа ГИБДД і військових при повному озброєнні. Звичайно, зупиняють. Підходить сержант ЗС РФ, на вигляд – кабардинець. Майже дослівна розмова: – "Куда едете?"; – "С семьей на Голубые озера."; – "В дороге все было спокойно, без происшествий?"; – "Да, спасибо, все нормально."; – "Счастливого пути, приятного отдыха". І все! Ніякої перевірки документів трьох іноземців, водійського посвідчення, документів на машину з закордонними номерами чи її огляду.
Другий випадок – на південній околиці селища Бабугент. Хоча головна дорога там, загалом, одна, але через однакові на вигляд бокові відгалуження вирішив уточнити дорогу до Блакитних озер у когось з місцевих. На автобусній зупинці побачив молодого кавказця у формі МВС, але поки зупинився – проїхав трохи далі. Якщо коротко – то він перший ще здалеку пішов мені назустріч, у спілкуванні постійно звучало «уважаемый», а на прощання простягнув руку (чого я зовсім не очікував, і трохи навіть «загальмував» з відповіддю – у цих горах першими незнайомим, та ще «русским», руки не подають).
Для економії часу запланували спочатку відвідати найдальшу точку маршруту – південну околицю Верхньої Балкарії.
Таким чином, рухаємося вгору долиною (широкою ущелиною) лівим берегом річки Черек. Трохи нижче селища Аушигер починається каскад Нижньо-Черецьких ГЕС, які розташовані на відвідному каналі, прокладеному вздовж правого берега Череку. Головна будівля нижньої з них, Аушигерської ГЕС, стилізована під горську башту

Автодорога між Аушигером і Кашхатау пролягає серед гір, вкритих дубово-грабовими лісами. На урвищі однієї – відомий крилатий вислів Кайсына Кулиева – видатного балкарського поета (1917-1985)

Біля селища Кашхатау

розташована гребля верхньої, однойменної, ГЕС. (До неї ми заїхали на хвилинку вже на зворотньому шляху. Так як ГЕС – об’єкти стратегічні і добре тут охороняються, не хотів дуже наближатися, і відзняв лише пам’ятний знак біля греблі).



Добавлено: 05 Февраля 2013, 19:29:05
Все, інтернет здох, "помилка 500" ...

Добавлено: 06 Февраля 2013, 20:08:45
Річка Черек утворюється злиттям Черека Балкарского та Черека Хуламского (або Безенгийского) на північно-східній околиці селища Бабугент. Після злиття річок зовсім трохи рухаємося лівим берегом Черека Хуламского до розвилки дороги. Направо – шлях у Безенгійську ущелину (теж дуже цікаве місце, куди хочеться коли-небудь потрапити), а нам наліво – через міст, на південь, у напрямку Черецької тіснини.

Справа від мосту, над річкою, пам’ятник Кязиму Мечиеву (1859-1945) – родоначальнику балкарської літератури, народному поетові і мудрецеві, який був родом з Безенгі.

Далі на шляху (справа) – пам’ятник на честь 70-річчя Черецького повстання балкарських селян 1913 року.



Добавлено: 06 Февраля 2013, 20:11:18
Рухаємося вздовж Черека Балкарского та через 4 км за Бабугентом (6 км від розвилки доріг) поки що залишаємо справа Нижнее Голубое озеро. Вище озера переїжджаємо мостом на правий берег Черека Балкарського, і починаємо затяжний підйом.

Надалі ущелина звужується і перетворюється в тіснину, прорізуючи верхньоюрські вапняки Скелястого хребта.
« Последнее редактирование: 06 Февраля 2013, 20:11:18 от Вега »

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #16 : 07 Февраля 2013, 15:35:18 »
Почитавши до цього відгуки автотуристів (які їздили туди на джипах!) про Черецьку тіснину – типу «капот смотрит в небо» та інші «страсти» – трохи переймався стосовно прохідності своєї машини. Але чорт виявився зовсім нітрохи не страшний. Дорога в тіснині дійсно достатньо звивиста і проходить по краєві урвища, але якщо швидкість не перевищувати, проблем ніяких. Мабуть, зо п’ять разів чергуються підйоми і спуски різної довжини, але ніде (по знаках) немає понад 12%. Проїжджа частина дійсно вузькувата, але роз’їжджалися з зустрічними без проблем, ще є достатньо «кишень», і ті, що йдуть на спуск, при потребі пропускають. Дорожнє покриття поганеньке, але прийнятне для гір – чергуються ділянки зовсім хорошого асфальту, розмитого асфальту і гравію, «намивів» делювіального матеріалу зі схилів – так що їхали без особливих проблем. Мій «автомат» на підйом справився на 5 балів.
В якості ілюстрації – просто кілька фото різних ділянок дороги на підйом.

Найвужче місце тіснини розташоване біля підніжжя гори Эмелли (1808 м), де повна глибина ущелини досягає 500 м.

В цьому місці, де стара дорога висіла в ніші, вирубаній над урвищем, тепер пробиті один за одним два тунелі. Приблизне враження про стару дорогу можна скласти за останнім поворотом безпосередньо перед тунелями.

Кажуть, що з воєнізованою охороною тунелів можна домовитися і пройти на покинутий відрізок дороги – «красота неописуемая» (мої дівчата там були кілька років тому, а я не потрапив – «туди» не було часу, а «назад» пішов досить сильний дощ). Перед в’їздом до першого тунелю зліва є окультурений водоспад.


Добавлено: 07 Февраля 2013, 15:39:11

Зупинятися в тунелях для фотографування не ризикував (і не можна, і «от добра добра не ищут» – ніхто з охоронців, попри пильні погляди, нас не зупиняв), тому «внутрішні» фото на ходу не дуже ...

Треба додати, що найпроблемнішою дорога є саме після тунелів. Кілька фото з «затунельного простору».



Добавлено: 07 Февраля 2013, 15:42:05
Після виходу з тунелів справа відкривається вражаюча картина червонуватого кольору прямовисного урвища гори Соухаузкая (3497 м), яке має загальну протяжність близько 10 км (кілька його фото з різних ракурсів і віддалі різними апаратами).



Поступово віддаляємося від Черецької тіснини, тепер увесь час правим берегом річки, в розширену котловину



Добавлено: 07 Февраля 2013, 15:45:11
У Верхній Балкарії першою нас зустрічає наскельна фортеця Зылгы (замок Бозієвих). Вона розташована на урвищі гори Шишки (2029 м),

на лівому березі Череку Балкарського, над руїнами однойменного аулу.

Три яруси фортеці займають 60 м по дуже крутому схилу та мають складне планування з прибудовами різних часів. Висота вцілілих стін першого ярусу до 3,5 м; відстань до другого ярусу 10-11 м, висота стін якого 5-6 м; відстань звідси до третього ярусу 50 м; фронтальна стіна башти третього ярусу збереглася на довжину близько 5,5 м і висоту дещо більше 1 м. Третій ярус дуже погано видно.

Це було крайнє північне укріплення, що контролювало вхід до заселеної частини ущелини. Зараз, мабуть, взагалі дивно, яке тактичне значення мала купка ворожих воїнів, які б засіли на цьому урвищі – однак війська Тимура під час свого кавказького походу, за легендарними розповідями, взяли штурмом усі аналогічні наскельні фортеці не лише в Балкарії, а й в Осетії.
Навпроти фортеці через Черек перекинутий підвісний пішохідний міст. Ми з донькою через нього перейшли, але дертися до укріплення просто не було часу.



Добавлено: 07 Февраля 2013, 15:47:13
Такий вигляд має долина вгору від Зилги

З гір зліва стрімко стікає невеличка річечка Курунгусу.

І от перетинаємо межу Верхньої Балкарії.



Добавлено: 07 Февраля 2013, 15:53:31
Саме селище розкидане окремими скупченнями будинків на протязі майже 8 км розширеною котловиною. До 8.03.1944 р. тут знаходилося 18 окремих аулів балкарців, яких в одну ніч виселили (частину просто перестрілявши) війська НКВС «за пособничество оккупантам». Тепер від старих аулів залишилися руїни, а балкарці, що повернулися в 60-х роках, утворили одне селище з новою назвою. Фото «по ходу»:

Панорама дороги на південь через селище



Добавлено: 07 Февраля 2013, 15:58:21
Дорогою ми ще підвезли «до центру» трьох балкарок. Дізнавшись, що ми з України, вони відразу почали запрошувати нас залишитися на ніч – майже буквально: «Барашка зарежем, соседей позовем – земляки приехали!». Все «земляцтво» ж полягало в тому, що вони колись їздили до Києва, Одеси і Рівного торгувати на ринках вовняними виробами! Наостанок пропонували приїздити в будь-який час – покажуть все цікаве, що є в околицях.
Це нова мечеть біля центру селища

Ще кілька фотографій гір, які оточують долину в її південній частині.



Добавлено: 07 Февраля 2013, 16:04:14
Так нормальною асфальтованою дорогою проїхали через усе селище до його південної околиці, де колись знаходився аул Ышканты. В ньому збереглася одна з найвизначніших пам’яток Балкарії – башта Амірханових (Амирхан-къала). Вона збудована на вершині десятиметрового скельного уламка, який колись скотився з гори. Башта прямокутна у плані, з довжиною 7,3 м при висоті 6 м (обернена довшою своєю стіною в бік автодороги). Башта вважається дозорною, що контролювала вихід з невеликої ущелини Ирциуашки – правої притоки Череку.

Я доїхав між руїнами аулу до цієї башти, скільки міг, а потім збирався пройти метрів 600-700 до неї пішки, але на півдорозі почався сильний дощ, так що довелося повернутись, зробивши наостанок знімок з максимальним зумом.



Добавлено: 07 Февраля 2013, 16:05:54
Навпроти, на лівому березі Череку, розташовані руїни аулу Кюннюм – найбільшого в усій долині. В ньому розташована найвища з вцілілих башт – Абаєвих (Абай-къала) – одна з двох, що належали цій родині. Абаєви були горськими князями (таубіями), їх родина проживала в цій башті ще наприкінці ХІХ ст.

Башта чотириповерхова, висотою до 17 м, з товщиною стін при основі до 1,9 м. Ззовні вона була поштукатурена вапняним розчином, і її світлий силует виднівся здалеку. У верхній своїй частині башта була прикрашена (методом вибірки каменю) орнаментом у вигляді рівнокінцевих хрестів, який пізніше сильно пошкодили її власники-мусульмани. Через це існують версії, що цю башту або збудували в час, коли в цій місцевості ще зберігалися сліди впливу християнства, або в будівництві брали участь майстри християнської Осетії. Друга башта Абаєвих збереглася метрів за 50 від Абай-къала на південній околиці Кюннюму у вигляді невеликого «огризку» на виступі скелі. Її з дороги практично не видно, потрапляла в об’єктив випадково, тому знімки її дуже збільшені і переконтрастовані, якість їх погана.



Добавлено: 07 Февраля 2013, 16:07:38
На стрімких скелях гори Речитебе (3477 м), на лівому березі Череку, збереглися руїни двох останніх наскельних фортець, які контролювали ущелину з півдня.

Це Малкъар-кьала та Болат-кьала (найпівденніша).
Розміри Малкъар-къала по фронту становлять близько 7 м при вцілілій висоті муру близько 5 м.

Болат-къала більша, з довжиною фронтального муру близько 10 м і його висотою до 12 м. Ця фортеця була триповерховою.

А це – остання точка, куди наша «Авео» дісталася у Верхній Балкарії.

Через раптове погіршення погоди – з боку Грузії через гори перевалили дощові хмари – довелося швиденько вибиратися з Черецької ущелини. Таким чином, не вдалося проїхати далі, до середньовічних склепів біля колишнього аулу Туура Хабла та знайти руїни замку Курнаят у горах на правому березі Череку. Тим паче, що нас чекали інші об’єкти.
Останній перед поверненням погляд у верхів’я ущелини Череку Балкарського – зліва направо гори Эркедыген (3160 м), Сабалах (3596 м, у хмарах), Гюльчи (4477 м, зовсім у хмарах), схил Речитебе.



Добавлено: 07 Февраля 2013, 16:11:20
На зворотньому шляху, на спуску до тунелів, двічі перемикався на «1» – не хотілося занадто довго гальмувати на найпротяжніших спусках, а на «2» автомобіль дуже розганявся.
Для ілюстрації спуску до тунелів – фото, зроблені на ходу через лобове скло "на далеко не всіх поворотах"

« Последнее редактирование: 07 Февраля 2013, 16:11:21 от Вега »

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #17 : 11 Февраля 2013, 08:50:09 »
Наступним пунктом нашої зупинки було Нижнее Голубое озеро (балкарською Чирик-кёль – «Гниле озеро», кабардинською Шэрэдж-ана – «Мати Череку» чи Псыхъурей – «Кругла вода»). Всі назви відображають одну з природних особливостей цього озера. Воно розташоване за 4 км нижче від селища Бабугент, на висоті 809 м, на нижній терасі Череку Балкарського, в овальному карстовому проваллі воронкоподібної форми, розмірами 235х125 м (площа 2,6 га). Озеро входить у число найглибших в Росії – за різними даними 255,5-258 м. Воно живиться виключно підземними джерелами, з добовим дебітом близько 70 тисяч кубометрів, вода яких має сталу температуру близько 10°С і насичена сірководнем. Тому біля озера відчувається специфічний запах, в ньому не водиться риба, але товща води має чудовий лазурово-блакитний колір і дуже прозора. В 2009 році в цьому озері був встановлений національний рекорд Росії з занурення у карстових озерах – 185 м.

З озера витікає сірководнева річка, притока Череку.

Тепер всі береги озера стали зоною торгівлі сувенірами та відпочинку (з ресторанами).

(останній – відразу над дорогою – орієнтир для Нижнього Блакитного озера)

Оффлайн Юджуля

  • *Харизма 2012*
  • Член клуба
  • Дарую Світло! і Пітьма пропадає сама по собі :)
  • Авто: другое
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #18 : 11 Февраля 2013, 14:09:55 »
Вега, шикарнюча розповідь  bravo bravo

дякую  curtsey
Твої почуття це Твоя правда.Краще для Тебе є те,що для Тебе є Істина. ::) Счастье не надо искать — им надо быть. © Ошо

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Північний Кавказ - 2012
« Ответ #19 : 11 Февраля 2013, 14:41:24 »
Останньою тривалою зупинкою на зворотньому шляху стали термальне мінеральне джерело і озеро в селищі Аушигер. Поворот до нього на південній околиці Аушигеру – відразу за АЗС направо, і ще близько кілометра поганою глиняно-кам’янистою дорогою з помірними ямами. Джерело є результатом помилки при пошуках родовищ нафти. В 1964 році з розвідувальної свердловини, замість нафти, вдарив струмінь гарячої мінеральної води. Хлоридно-натрієва борна вода, що зараз витікає з цієї труби,

на виході має температуру до 50 град., наповнюючи так зване Горячее озеро. За дев’ять років, які минули з наших перших його відвідин, місцеві підприємці перетворили колишнє майже природне озеро (з шаром чорної мінеральної грязі на дні) на окультурений басейн з масою «забігайлівок» навколо. В’їзд на територію джерела платний (плата з особи), але потім киснути в ньому можна до посиніння.

Для любителів контрасту в басейн подається тонким струменем і холодна вода.
Колись поблизу дороги до джерела валялася велика брила пісковику зі скам’янілостями амонітів. Нові господарі джерела її розбили і використали для прикрашання басейну.

А це такий цікавий фонтанчик на території джерела (десь на задньому плані – наша «Авео» на відпочинку).


Після Аушигерського джерела, повертаючись до Нальчика, знову заблукав на новій трасі Владикавказ – Нальчик (потрапив у «корито» широченного ідеального покриття, з майже півтораметровими відбійниками з обох боків, що тяглося на кілометри без будь-яких з’їздів, а навігатор, як вже говорив, "оказался не у дел"), так що дорогу питав у інспекторів ГИБДД, які як раз зупинили когось за порушення. Треба було бачити їх обличчя, коли іноземна машина сама зупинилася біля них! Пояснювати підійшли усі троє.
Відразу перед кордоном КБР, в селі Этоко, «понесла нелегкая» коротшою дорогою через села на Єсентуки. Таким чином, довелося їхати, на різних ділянках, кошмарними ямами, повністю здертим асфальтом, щебеневою подушкою (тотальні ремонти доріг, про що ми не могли знати), частково глинисто-кам’яними грунтівками через поля, поки в сутінках не вибралися в район Єсентуків з південного сходу (через станицу Ессентукскую). Зате таким чином проїхали красивою багатокілометровою алеєю-«тунелем» з волоських горіхів,

а також поблизу двох з найпівденніших гір-лаколітів П’ятигір’я – Юци (973 м)
             
 і Джуци (1190 м, друга за висотою в регіоні)

Додому повернулися у темряві, за що й отримали «на горіхи» від тещі, яка вже думала, що ми стали жертвами теракту (бо не могли додзвонитися).
До речі, користуватися мобільними там не дуже зручно, тому що, незважаючи на невеликі відстані, через численність «суб’єктів федерації» мережа постійно переходить у роумінг (наша сім-карта «покривала» лише територію Ставропольського краю). Так що для надійного зв’язку треба або знайти підходящий пакет (у 2009-му в нас була зручна акція «на весь Північний Кавказ»), або багато рублів на рахунку.


Добавлено: 11 Февраля 2013, 15:46:49
Такими були наші подорожі Північним Кавказом, у яких основну роль відігравала «Авео», тому випускаю неодноразові «походеньки» містом і величезним парком, похід на гору Малое Седло та ін.
Так як «грін-кард» у мене була на місяць, для уникнення можливих проблем додому виїжджали з Кисловодська 2 липня, але досить пізно, десь після 10.30 м. ч. На околиці міста (почала блимати лампочка) «вперше в житті моєї машинки» заправився до відсічки 98-м «Роснефть» (влізло літрів 37). Як же легко їхалося авешці! Лампочка почала одинично блимати аж у Новошахтинске (останньому місті перед кордоном). Заправив до відсічки 38 літрів. Відповідно, спалив десь 37-38 літрів на відстані близько 620 км, при «автоматі» і практично постійно увімкненому кондиціонерові (була страшенна спека). Витрата палива вийшла близько 6 л/100 км (менше у мене ніколи не було).
На кордоні були перед восьмою вечора. «Таможня дала добро», та так, що і багажник не відкривав, ще й самі подарували лишній чистий бланк декларації – «вдруг испортите».
Зворотньою дорогою по Україні поверталися іншим маршрутом: ПП «Довжанський» – Антрацит (де ночували в тому ж мотелі, в номері з іншим інтер’єром)

 – Дебальцеве – Артемівськ – Харків – Полтава – Київ – Кагарлик. Відстань за навігатором – близько 1560 км. Змінив маршрут у надії на кращу якість дороги, яку ремонтували до Євро, що загалом справдилося.
І вже заодно вирішив показати своїм дівчатам цікаву пам’ятку, яку сам «в режимі автостопу» відвідав у 2006 році – піраміду Закревських в селі Березова Рудка Пирятинського р-ну на Полтавщині. Це одна з двох пірамідальних усипальниць в Україні. Мою статтю про цю подорож 2006 р. можна знайти тут:
http://relicfinder.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=1571

Так що за Пирятином (14 км) ще звернув направо – до Березової Рудки (10 км) і селом, повз колишній маєток Закревських (де є краєзнавчий музей) і його парк з альтанкою

до піраміди з давно порожнім склепом.


Цього разу зробив своє власне «мікровідкриття» – знайшов нижню частину скульптури ангела, яка стояла біля входу до піраміди.


Після цього повернулися на маршрут – і прямо додому. Кілометрів за сім до нього донька «зняла покази» одометра.

Таким чином, накатали за місячну поїздку близько 4500 км. Додому прибули під вечір 3 липня 2012 року.
ОТ І ВСЕ, GAME OVER!
« Последнее редактирование: 11 Февраля 2013, 15:46:49 от Вега »

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Re: Північний Кавказ - 2012
« Ответ #20 : 30 Марта 2013, 22:56:04 »
Вирішив додати ще один розділ, присвячений "невід'ємній частині" кожної подорожі на Північний Кавказ - Кисловодському курортному парку. Текст розміщений на "Українському-історико-фортифікаційному форумі", куди теж часом викладаю розповіді про відвідані місця і пам'ятки.

http://relicfinder.info/forum/viewtopic.php?f=9&t=2585

Оффлайн Вега

  • Пользователь
  • Авто: Aveo T250 (1.5)
Re: Північний Кавказ - 2012
« Ответ #21 : 22 Апреля 2013, 22:19:04 »
Для "повноти картини" додам до Північно-Кавказької теми ще один матеріал з relicfinder - "більш ранній додаток" до поїздки в Желєзноводськ 2012 року.

http://relicfinder.info/forum/viewtopic.php?f=9&t=2594


!  Внимание! Размещение заведомо ложной информации (п.4.2(й) правил форума) будет наказываться в 2х кратном размере.